Osiąganie celów

Psychologia Sportu
23, marzec, 2016

osiąganie celów

Zagadnienie osiągania celów jest istotne zarówno dla zawodowych sportowców jak i osób uprawiających sport dla przyjemności. Ważne jest dla kobiet podejmujących się zmiany diety oraz tych, które pragną zmienić niekorzystne nawyki.

Jak osiągać cele, które się sobie wyznaczyło?

Cele muszą być umiejętnie wyznaczone, by w ogóle można było mówić o ich realizacji. Ale o skutecznym wyznaczaniu celów w innym poście. Pracuję sporo z tancerkami Pole Dance. Nauka tańca Pole Dance wiąże się dla wielu kobiet z lękiem (figury są trudne, wymagają pewnych zdolności akrobatycznych, odpowiedniego przygotowania ciała itd.). Niejednokrotnie spotkałam się ze stwierdzeniem „boję się to zrobić”. Podobnie, lęk i silne napięcie pojawia się w przypadku zawodów, do których sportowiec przygotowuje się miesiącami. Najczęstsze zjawisko lęku przed porażką obserwuje się na olimpiadach. A więc jak osiągnąć cel, który jest w naszym postrzeganiu trudny do osiągnięcia?

Osiąganie trudnych celów

Chciałabym przytoczyć Wam fragment z książki R. Alberti i M. Emmons, który pięknie i obrazowo przedstawia doskonały sposób osiągania trudnych celów, daje inspirację i przywraca wiarę we własne siły.

„Pisarz i filozof Morton Hunt (…) opowiada historię, jak uczył się dawać sobie radę z większymi stresami w życiu, wspominając wstrząsające doświadczenie, jakie przeżył w wieku ośmiu lat. Hunt wraz z kilkoma przyjaciółmi wspinał się na strome zbocze znajdujące się niedaleko domu. W połowie drogi bardzo się przestraszył i nie mógł iść dalej. Wpadł w pułapkę: myśl zarówno o dalszej wspinaczce, jak i o zejściu na dół, przerażała go. Koledzy zostawili go, gdy nadszedł zmierzch.

W końcu jego ojciec przeszedł mu z pomocą, ale to do Mortona należało wykonanie całej pracy! Jego ojciec mówił do niego z dołu, a dzięki niemu chłopiec wykształcił wzorzec pokonywania lęków w przyszłości. Rada była uniwersalna… „Rób tylko jeden krok za każdym razem”, „posuwaj się centymetr po centymetrze”, „nie obawiaj się co będzie dalej”.

Później w dorosłym życiu, kiedy stawał w obliczu poważniejszych sytuacji powodujących lęk, Morton Hunt wspominał tę prostą lekcję: nie zwracaj uwagi na niebezpieczne konsekwencje, zacznij od zrobienia pierwszego małego kroku i pozwól aby niewielki sukces dodał ci odwagi do dokonania następnych. Takie skromne cele sumują się, aż zostanie osiągnięty cel główny.

(…)

Nieustannie powtarzaj sobie, aby dzielić drogę do osiągnięcia swoich głównych celów na małe etapy, z którymi można sobie poradzić. Cierpliwości.

Wkrótce zauważysz zmiany w sobie. I zaczniesz osiągać cele – krok po kroku.”

Fragment pochodzi z książki R. Alberti i M. Emmons „Asertywność”

Dacie radę! :)

 

Martens, Sky Meditation, Listopad 2014